بازرسی و نظارت

گواهی بازرسی کالا در واردات کالا

هم خوانی کالای ساخته و ارسال شده با تعهدات فروشنده در قرارداد، یکی از دغدغه های واردکنندگان کالا و ترخیص کاران در بازرگانی بین الملل است. فروشنده ممکن است به دلیل اشتباه یا سود جویی، کالایی باکیفیت یا کمیت پایین تر از سطح تعهداتش را به خریدار ارائه نماید.

به همین منظور برای جلوگیری از این مشکل خریدار می تواند خود در زمان تولید، بسته بندی، و تحویل کالا به حمل کننده بر فرآیند و کیفیت کالا نظارت داشته باشد و یا از شرکت های بازرسی برای این کار استفاده کند. اگر چه در گذشته معمولا بازرگانان و شرکت های ترخیص کار چاره ای جز برگزیدن راه اول نداشتند، لیکن از اوایل دهه ۱۹۸۰ استفاده از شرکت های بازرسی به شکل قابل توجهی در بازرگانی بین الملل متداول شده است. امروزه این مؤسسات افزونی بر ارزیابی کمیت، کیفیت و قیمت کالا، استاندارد بودن آن را نیز مورد بررسی قرار می دهند.
علاوه بر این طبق قوانین و مقررات بانکی، کلیه کالاهای وارداتی و ترخیصی که انتقال ارز آن ها به گونه ای از طریق سیستم های بانکی مانند اعتبارات اسنادی و حواله ارز مبادله ای صورت می گیرد و یا ارز مبادله ای برای آنها اختصاص داده شده است باید بازرسی شوند، و ارائه گواهینامه بازرسی (PSI) جهت ترخیص کالا و آزاد شدن اسناد از بانک الزامی است.  و نیز با توجه به الزام سازمان ملی استاندارد مبنی بر بازرسی و آزمون کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری در مبداء براساس استاندارد ملی ایران و یا سایر استانداردهای معتبر خارجی، ارائه گواهینامه انطباق با استاندارد (COI) الزامی می باشد.

بازرسی عبارت است از مجموعه اقداماتی که توسط یک شرکت بازرسی کننده مستقل از قبیل بازرسی، نمونه برداری، اندازه گیری، آزمایش و غیره برای تعیین کمیت و کیفیت کالاها، تأسیسات و یا خدمات مورد معامله و تطابق نتایج آن با مشخصات مندرج در قرارداد خرید صورت می گیرد. به طور کلی انواع بازرسی را در چارچوب زیر طبقه بندی می کنند:

  • بازرسی قبل از حمل
  • بازرسی حین تولید
  • بازرسی اصالت فروشنده
  • بازرسی استاندارد اجباری

با عنایت به اینکه تا قبل از موافقتنامه در خصوص کد تعرفه گمرکی ها و تجارت، تعداد کثیری از کشورهای درحال توسعه از «بازرسی قبل از حمل» برای بررسی کیفیت، کمیت و قیمت کالاهای وارداتی استفاده می کردند؛ بدین منظور برای جلوگیری از ایجاد تأخیرهای غیر ضرور یا رفتار نابرابر از طرف چنین برنامه هایی، توافق شد تا در مورد حقوق و تعهدات کشورهای استفاده کننده و صادرکننده عضو، یک چارچوب بین المللی مورد موافقت طرفین ایجاد کنند و براین اساس موافقت نامه بازرسی قبل از حمل ایجاد شد. ترخیص کالا از گمرک

در مجموع دو هدف عمده کشور ها جهت استفاده از خدمات بازرسی قبل از حمل، جلوگیری از مشکل ارزش گذاری پایین و یا بالای کالاهای وارداتی است. بر اساس موافقت نامه دو گروه تعهدات برای «کشور های استفاده کننده عضو» و «کشور های صادر کنده عضو» پیش بینی شده است که بار اصلی تعهدات بر دوش گروه اول یعنی کشورهای استفاده کننده عضو از خدمات بازرسی قبل از حمل قرار دارد.

 صدور گواهی توسط شرکت های بازرسی در سطح بین المللی، قبل از بارگیری کالا و حمل و ترخیص کالا از گمرک از مبدا به مقصد انجام می گیرد، به همین دلیل این شرکت ها، به شرکت های بازرسی قبل ازحمل (PSI) معروف اند.(Pre Shipment Inspection company).
در برخی موارد امکان دارد، خریدار پس از تحویل کالا متوجه شود که کالا از لحاظ کمیت یا کیفیت مطابق با کالای سفارش داده شده نیست؛ در حالی که فروشنده با تحویل اسناد به بانک، وجوه مربوطه را دریافت نموده است. در این مواقع اقدام بر علیه فروشنده و اثبات این مبحث، کاری بسیار وقت گیر و پر هزینه است، لذا شرکت های بازرسی قبل از حمل عمدتاً برای رفع این مشکل ایجاد شده اند و طبق قوانین بین المللی درصورتی که در یک معامله از قبل صدور گواهی بین خریدار و فروشنده یا ترخیص کار الزامی شده باشد، فروشنده، هنگامی قادر به دریافت وجه خواهد بود که موقع بارگیری کالا به وسیله حمل، کالای مزبور توسط این شرکت ها بازدید و گواهی انطباق کالای ارسالی با کالای سفارش داده شده، صادر گردیده باشد.

بازرسی در ترخیص کالا

اگرچه این گواهی ها جزء اسناد الزامی برای ترخیص کالا (بر حسب ماده ۵۸ آئین نامه اجرائی قانون امور گمرکی) محسوب نمی شوند، لیکن از آنجا که بعد از انقلاب اسلامی موارد گوناگونی از تناقض جهت خروج ارز رؤیت می گردید، لذا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صدور گواهی برای اعتبارات بالای ۱۰۰۰۰دلار را الزامی اعلام نمود، به همین دلیل بانک ها وقتی وجه کالا را به فروشنده می دادند که اسنادی مانند فاکتور، بارنامه و سایر اسناد ضروری این گواهی ها نیز وجود داشته باشد. به همین منظور مکان فعالیت این شرکت ها در تجارت بین المللی به طور معمول در گمرکات و به منظور صدور گواهی انطباق کمی و کیفی کالا و گاهی ارزش مطابق کالای سفارش داده شده در سامانه جامع تجارت بود. تعداد این شرکت ها اعم از ایرانی یا خارجی بسیار زیاد بوده و برای فعالیت در کشورها، الزاما باید از وزارت صنایع و معادن (مؤسسه استاندارد) مجوز فعالیت دریافت نمایند؛ برای نمونه یکی از فعالیتهای مهم این شرکت ها تعیین وزن کالاهای فله (مثل گندم، نفت، کنجاله ) از روی آبخور کشتی ( DRAFT SURVEY ) و یا میزان کاهش و کسری وزن کالا مثلاً به علت تبخیر  می باشد؛

از جمله خدمات دیگر این شرکت ها در مورد ضوابط استاندارد است؛ به عبارت دیگر برخی از کالاها در جدول کالاهای مشمول استاندارد در مقررات صادرات و واردات و ترخیص کالا دارای علامت COI می باشند؛ به این معنا که این گونه کالاها باید در مبدأ گواهی بازرسی دریافت نمایند.

یکی از مشکلاتی که شرکت ترخیص کار، شرکت ترخیص کالا و واردکنندگان در بازرگانی بین المللی و ترخیص کالا از گمرک با آن روبرو هستند یکسان بودن و شباهت کالا و اطلاعات ارسال شده با تعهداتی است که از طرف فروشنده در قرار داد بیان شده است.  فروشنده کالا و یا تولید کننده کالا امکان دارد به چند دلیل مشتمل بر اشتباهی، سهوی و یا از روی عمد برای سودجویی خود، کالایی بی کیفیت را بجای کالای با کیفیت که در تعهداتش به ان اشاره کرده است، عرضه کند.

همکاران ما در چین می توانند بنا به درخواست شما نسبت به بازرسی کالا از نظر کیفی و کمی اقدام نمایند. در این مرحله کالاها از نظر تعداد، نوع بسته بندی، کیفیت، شیوه بارگیری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

همچنین در صورتی که کالای شما مشمول مقررات استاندارد اجباری باشد ما با همکاری شرکت های بین المللی بازرسی مورد تایید سازمان استاندارد ایران ISIRI نسبت به اخذ انواع گواهینامه های بازرسی همچون (PRESHIPMENT INSPECTIONPSI) و (CERTIFICATE OF INSPECTIONCOI) اقدام خواهیم نمود که همراه با سایر اسناد حمل برای شما ارسال می گردد.

حضور حین تولید کالا , بررسی روند واریز پول, مطابقت کالای ارسال شده با نمونه های دریافتی, دریافت مدارک و بررسی دقیق تمامی موارد گمرکی همه از خدمات بازرسی بین المللی گروه بازرگانی امین شیران میباشد.

با خاطری آسوده تجارتی پر سود را برای خود رقم بزنید.