منبع یابی خارجی

منبع یابی خارجی :

 منبع یابی اولین و اساسی ترین گام در تجارت محسوب می شود و همانگونه که از نامش پیداست به معنای کاوش و جستجوی منابع تولید و مراکز خرید جهت دستیابی به کالاها و یا عرضه کنندگان بین المللی به منظور دریافت خدمات برتر، با کیفیت مناسب و هزینه کمتر می باشد.  بدین منظور منبع یابی نیازمند توصیف مشخصات کالا همراه با جزئیات به کارخانه ها و مراکز عرضه محصول می باشد. اینکار برطبق معمول به همان آسانی مجلات و روزنامه ها بیان می کنند نیست، چراکه اگر شما راهبردها و استراتژی های بجا و مناسب در این زمینه را نداشته باشید، ممکن است به ناچار تنها با لیستی از تأمین کننده ها روبرو شوید! لیکن باید بدانیم موارد بسیاری در اطراف ما وجود دارند اما شناختن نوع منابع و آگاهی از آن ها نیز مهم است. به عبارت دیگر نکته ی بسیار مهم در مبحث منبع یابی بکارگیری استراتژی صحیح است، چرا که استفاده از استراتژی نادرست منجر به فریب خوردن افراد شده و تجارت برایشان خسارت و زیان به همراه خواهد داشت. در حال حاضر ارائه راهکارهای اقتصادی نوین در دستور کار بسیاری از مدیران دولتی و بخش خصوصی قرار دارد تا با استفاده از ایده های نوین در زمینه بازاریابی، تبلیغات و تأمین بتوانند با به کارگیری حداقل منابع حداکثر استفاده و سود اقتصادی را در یک بنگاه کسب کنند.
 
 فعالیت ها و وظایف تیم بازرگانی مهندس امین شیران در زمینه منبع یابی به شرح ذیل می باشد:
  •  تحقیقات اینترنتی و شناسایی تامین کنندگان برتر
  •  اعتبار سنجی تامین کنندگان و صحه گذاری تامین کنندگان بر اساس اخذ استعلام های مختلف از اداره اماکن، پلیس و …کشور چین
  •  ارائه خدمات بازاریابی و مشتری یابی جهت کالاهای صادراتی
  •  انجام مکاتبات و مذاکرات جهت واردات و صادرات کالا
  •  اخذ نمونه کالا
  •  قبول سفارشات خرید و تحویل کالا در ایران
به تعبیری دیگر منبع یابی در تجارت به معنی پیداکردن منابعی هست که خدمات یا کالاهای مورد نیاز تاجر یا هر شخص دیگری را به صورت عمده فروش یا تولیدکننده در کشورهای منبع، تهیه یا تولید کرده و به کشورها و شهرهای مقصد تحت شرایط مورد نیاز خریدار عرضه و ارسال می کنند. sourcing استراتژیک و sourcing جهانی دو مفهوم عمده از sourcing(منبع یابی )می باشند. سهم گسترده و عظیم چین در بازار تجارت جهانی و توانایی عظیم این کشور در زمینه تولید و تجارت نیز فرصت های خرید استراتژیک گسترده ای را به کل جهان عرضه نمود.
سورسینگ استراتژیک یا منبع یابی یا کالایابی استراتژیک معمولا برای خدمات ارزشمند، خریدهای خرده و خریدهای عمده ی ارزشمند مورد استفاده قرار می گیرد و برای این منظور مراحل مختلف که در زیر بیان شده اند مورد استفاده قرار می گیرند:
  •  ارزیابی چرخه خرید فعلی شرکت و اینکه چه کالایی می تواند نیازهای شرکت ما و بازار مصرف ما را تامین کند.
  •  ارزیابی کالاها و خدمات عرضه شده و موجود در بازار و سنجش قیمت و ارزش کالاها و کیفیت متناسب با ارزش ریالی درخواستی بازار هدف.
  •  بررسی و تحلیل قیمت ها و هزینه ها و مقایسه با سایر شرکتهای عرضه کننده کالا و خدمات
  •  بررسی فروشندگان بالقوه کالا در کشورها و شهرهای مختلف و انتخاب بهترین ها از نظر قیمت و کیفیت و پیشنهاد بهترین روش پرداخت و نحوه شیپینگ کالا و سایر موارد مربوطه
  •  شروع مذاکره با فروشندگان بالقوه و بررسی اطلاعات و دیتاهای حاصله و مقایسه نتایج با استراتژی خرید شرکت و محاسبه هزینه ها و سود حاصله و تصمیم ثمربخش
  •  برقراری ارتباط تجاری بین خریدار و فروشنده با بستن انواع قراردادهای کوتاه مدت، بلند مدت یا اسناد معتبر دیگر که قابلیت پیگیری در محاکم بین المللی را داشته باشند.
  •  ایجاد یک روند همیشگی برای تجارت و به ‌روزرسانی مداوم ارتباطات و در صورت لزوم انتخاب سورس های جدید و مناسب تر.

و اما سورسینگ جهانی که بدون در نظر گرفتن مرزهای ملی، محصولات و خدمات مورد نیاز شما را در کل دنیا بررسی کرده و در اختیارتان قرار می دهد. منبع یابی جهانی بویژه در کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین در آسیا بسیار گسترده هست و بدون توجه به محدودیت های مرزی مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از سورسینگ جهانی(منبع یابی جهانی) شما کالا و خدمات مورد نیاز خویش را بدون در نظر گرفتن محدودیت های مرزی مورد بررسی قرار داده و استراتژی خرید خویش را بر مبنای کیفیت کالا و خدمات مورد نیاز و ارزش و قیمت آن تعیین کرده و هیچ بیمی بابت این که کالا یا خدمات در خارج از مرزهای کشورتان قرار دارد و نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید، ندارید. امروزه افزایش توان تولید کارخانجات چینی و هندی بیانگر این مطلب است که اخیرا منبع یابی از چین و هند به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. به عبارت دیگر این دو کشور به عنوان پرجمعیت ترین کشورهای جهان، منابع خوبی برای تامین نیازهای مردم از سرتاسر جهان بوده و رقم بالایی از سورسینگ گلوبال(جهانی) را به خود اختصاص داده اند. منبع یابی از چین امروزه در کل کشورهای جهان به صورت گسترده رواج یافته و کارخانجات چین با توجه به تمایز بالایی که برای خریداران فراهم آورده اند یکی از اولین انتخاب های مردم دنیا در سورسینگ محسوب می شوند.
منبع یابی کالا (سورسینگ) و خرید کالا از چین، همواره یکی از نگرانی ها و دغدغه های اصلی بازرگانان ایرانی برای تجارت با این کشور است. بسیاری از افراد و شرکت های بازرگانی به علت مستقر نبودن در کشور چین، توانایی نظارت بر تولید محصول مورد نظر خود را ندارند و همیشه با مشکل پیدا کردن منبع مناسب برای خرید کالا در چین جهت واردات رویاروی هستند. اکثرا این افراد به طور مداوم سوال هایی از این قبیل را در ذهن خود دارند:
  1. چگونه کالای مورد نظر خود را در چین پیدا کنم؟
  2. چگونه به بهترین شرکت و کارخانه تولید کننده کالای دلخواهم دسترسی پیدا کنم؟
  3. از کجا بفهمم که با دلال و عمده فروش کالا در ارتباط نیستم و در حال مذاکره با تولید کننده اصلی هستم؟

نکات مهم قبل از خرید کالا از چین و دبی
اگر قصد خرید هر نوع کالایی را به صورت عمده دارید، قبل از هر چیز می بایست از موارد زیر اطمینان حاصل کنید.

  1. کالای مورد نظر با قوانین و مقررات کشور ایران سازگاری داشته باشد.
  2. محصول مورد نظر از کیفیت قابل قبول و استانداردهای لازم برخوردار باشد.
  3. قیمت تامین کننده چینی یا تأمین کنندگان دیگر باید در زمان ارزیابی قیمت، نسبت به کالاهای مشابه، قابل توجیه باشد.
  4. خریدار می بایست از فروشنده یا تامین کننده چینی کالا شناخت و اطلاعات کافی کسب کند.
  5. از حسن نیت تاًمین کننده چینی یاتأمین کنندگان دیگر کالا باید اطمینان حاصل شود.
  6. کالای خریداری شده می بایست از سلامت کامل برخوردار باشد و در صورت خرابی از ضمانت تعویض برخوردار باشد.
  7. کالا باید ترکیبی از بهترین راه حل های طراحی و مواد اولیه با کیفیت باشد.
    مواردی که گفته شد در اینکه قصد خرید چه کالایی را دارید تفاوتی نمی کند. کالا می تواند لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، تلفن همراه و وسایل جانبی آن و یا هر چیز دیگری باشد.
چگونه منبع خرید مطمئن در چین پیدا کنیم؟( سورسینگ در چین)

حال باید دید شرکت های بازرگانی که به صورت دائمی قادر نیستند در چین مستقر شوند و یا توانایی نظارت بر مراحل تولید محصول مد نظر خود را ندارند، چگونه می توانند منبع مناسبی برای خرید کالای مورد نظر خود در چین پیدا کنند؟

این شرکت ها با استفاده از روش های زیر شروع به سرچ محصول مورد نظر شما می کنند:

  1. استفاده از اینترنت
  2. شبکه های اجتماعی
  3. نمایشگاه های تجاری

جهت خرید کالای مورد نظر از چین شرکت های بازرگانی به دو صورت خدمات ارائه می دهند.

  1. شرکت های بازرگانی که قادر به برپاکردن دفاتر بین الملل در چین نیستند و یا توانایی نظارت بر مراحل تولید محصول خود را ندارند.
  2. شرکت های بازرگانی که دارای دفاتر مستقر در چین هستند و دارای کادر مجرب جهت منبع یابی و نظارت مستقیم و در نهایت تایید مراحل تولید محصول می باشند.

بنابراین باید ابتدا مطمئن شوید شرکت های بازرگانی مدنظر شما دارای دفاتر مستقر در شهرهای چین هستند یا خیر.

تامین کنندگان موجود

اطلاعات به دست آمده از یک وب سایت یا سایر کانال های اطلاع رسانی منبع یابی، می تواند شروع خوبی باشد. در مرحله بعد باید به این موضوع دقت داشته باشید که آیا تامین کننده ای که مورد نظر شماست، وجود حقیقی و حقوقی دارد یا خیر؟
برای پیدا کردن تامین کننده معتبر، تلاش بسیاری لازم است. این کار معمولا در طی مراحل زیر صورت می گیرد: 
 
برقراری ارتباط با یک مرکز معتبر چینی

در این مرحله شما باید با یک مرکز معتبر چینی ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات ضروری فروشنده تان از قبیل ظرفیت تولید، کیفیت محصولات، گواهینامه ها، تکنولوژی و مدت زمان ساخت محصول را در اختیارتان قرار دهد.

خرید مستقیم از تولید کننده چینی 

زمانی که شما قادر به شناسایی، تأیید و ارزیابی یک تامین کننده بالقوه شدید، می توانید محصولات آن را به صورت مستقیم خریداری نمایید.

استفاده از آژانس های منبع یابی با دریافت کمیسیون

اگر خرید مستقیم کالا از تامین کنندگان اصلی برای شما سخت و زمان گیر است شما می توانید از آژانس های منبع یابی در چین استفاده کنید که در این زمینه تجربه کافی دارند.

شخص ارائه دهنده خدمات پیداکردن تامین کنندگان چینی

یک تأمین کننده خدمات منبع یابی استخدام کنید که بتواند طیف وسیعی از خدمات مانند شناسایی تامین کنندگان، مذاکره قیمت، مدیریت عرضه، مدیریت کنترل کیفیت، مدیریت تدارکات، حمل و نقل و سایر مسائل مربوط به منبع یابی را برای شما انجام دهد.

شرکت های بازرگانی می توانند فرصت خوبی برای شما عزیزانی باشند که می خواهید با خیال کاملا راحت معامله خود را انجام دهید، و تمایلی به رویارویی با مشکلات منبع یابی در چین (سورسینگ درچین ) را ندارید.

خدمات منبع یابی و خرید کالای تیم بازرگانی مهندس امین شیران

شرکت بازرگانی مهندس امین شیران با بیش از ۱۰ سال سابقه در تجارت بین الملل و با توجه به استقرار دفاتر این شرکت در کشور چین در شهرهای شانگهای، نانجینگ و نیز در اصفهان با بهره گیری از پرسنل متخصص و با تجربه، خدمات منبع یابی کالا در چین را در کنار دیگر خدمات بازرگانی خود به مشتریان عزیز ارائه می دهد.

همکاران ما در دفتر بازرگانی مهندس امین شیران قادر هستند که با دریافت مشخصات فروشنده از شما، اعتبار سنجی و  ارزیابی قابلیت واقعی فروشنده جهت ارائه خدمت به شما را، انجام دهند.